بیزینس و کوچینگ

انواع کوچینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع کوچینگ

انواع کوچینگ را بشناسید و مناسب ترین آن را برای خود انتخاب کنید. شما با شناخت خود و اهدافی که دارید می توانید کوچینگ مناسبی برای خود انتخاب کنید که شما را به سمت موفقیت و دستیابی به اهداف خود هدایت کند. در این مقاله شما را با انواع کوچینگ آشنا می‌کنیم با ما همراه باشید.

کوچ و کوچینگ چیست؟

تا بحال فردی را دیده‌اید که بدون پشت سر گذاشتن هیچ چالش، ناراحتی، مشکل، سختی، خوددرگیری و… در زمان کوتاه، بتواند به یک موفقیت برسد و توانایی حفظ این موفقیت را داشته باشد؟

همه ما گاهی در شرایطی قرار می‌گیریم که بسیار آشفته‌ایم و هیچ برنامه‌ای برای ادامه زندگی نداریم، حس می‌کنیم هیچ هدفی نداریم، هیچ استعدادی نداریم، هیچ کاری از دست ما برنمی‌آید. واقعا احتیاج داریم کسی باشد که ما را به خودمان نشان دهد. ما را به خودمان معرف کند و بگوید تو داری اشتباه می‌کنی و این اشتباه را برای ما به اثبات برساند و باعث شود بتوانیم خود واقعیمان را که سرشار از استعداد و قدرت است، هدفمند است، دارای رسالت است و… ببینیم.

این فرد تراپیست، منتور، مشاور، روانشناس و روانکاو نیست، با گذشته شما کاری ندارد. با وجود تمام استعدادها، فراز و فرودها، شکست‌ها و آسیب‌هایی که دیده‌اید، موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اید. الان کجایید؟ اینکه شما در حال حاضر کجا هستید و می خواهیددر آینده به کجا برسید اهمیت دارد.

کوچ یک مربی‌ست. به سلسله کارهایی که یک کوچ انجام می‌دهد، کوچینگ گفته می‌شود. کوچ شما را به خودتان معرفی می‌کند. به عنوان یک کمک، همراه، همیار و هر توصیفی که می‌توانید برای یک مربی داشته باشید ولی اینبار این مربی پشتیبان شما هم هست. تمام تلاش یک کوچ برای این است که شما به هدفی که دارید برسید و بتوانید بهترین ورژن از خودتان باشید، رشد کنید و موفق شوید.

کوچینگ انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آنها گوچینگ کسب و کار می‌باشد. اگر به‌دنبال تغییر در روند کسب‌و‌کار خود هستید یا قصد شروع تجارت جدید را دارید بهترین راه استفاده از دانش و تجربیات کوچ کسب‌و‌کار می‌باشد. یکی از راه‌های استفاده از این تجربیات شرکت در دوره بیزینس کوچینگ است. شما می‌توانید با ورود به قسمت آکادمی مواساتی از دوره‌های مختلفی که توسط دکتر مهدی مواساتی تهیه گردیده استفاده کنید.

کوچینگ داخلی و خارجی

وظایف مربی کوچینگ داخلی و خارجی در کسب و کارها

کوچینگ داخلی و خارجی

کوچینگ داخلی به حالتی گفته می‌شود که مثلا شما، یک کوچ را برگزیده‌اید و می‌خواهید که این کوچ در کنار شما باشد. در کنار راهنمایی و جهت‌دهی به شما، نوعی پشتیبان هم برای شما باشد. یعنی در واقع به صورت حضوری با کوچ در ارتباط خواهید بود.

اما نوعی هم ارتباط وجود دارد که شما با جلساتی که در هفته برگزار می‌شود یا حتی بصورت دورکاری، تلفنی، ویدئوکال، ایمیل و غیره با کوچ در ارتباط خواهید بود که به این کوچینگ خارجی می‌گویند.

افراد، چه به‌عنوان فردی که می‌خواهد کوچ باشد و از آن کسب درآمد کند، چه به‌عنوان فردی که می‌خواهد از کوچ استفاده کند، بهتر است انواع کوچینگ را بشناسید تا بتوانید مورد مناسب را برای خود انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید کوچینگ را به صورت تخصصی دنبال کنید و از آن کسب درآمد داشته باشید، ملزم هستید که انواع کوچینگ را به خوبی بشناسید تا گرایش مناسب خود را انتخاب کنید. در ادامه شما را انواع کوچینگ آشنا می کنیم با ما همراه باشید.

 

انواع کوچینگ

  1. کوچینگ توسعه فردی:

فردی که بعنوان یک کوچ توسعه فردی فعالیت می‌کند، به شما کمک می‌کند بتوانید در مسیر درستی قرار بگیرید. بتوانید چالش هایی را که با آن مواجه هستید (در زمان حال) راهکارهایی ارائه می‌دهد و کمک می‌کند از آن موانع عبور کنید.

کوچینگ توسعه فردی، تلاش می‌کند شما را به گام‌های جلوتر ببرد و شما را از محیط امنتان خارج کند. کوچینگ فردی بر روی افزایش شادی درونی، رضایت فردی از خود، ارتقا نقاط قوت و کاهش درگیری‌های درونی تمرکز دارد. کوچینگ توسعه فردی به افراد کمک می‌کند تا اعتماد به‌نفس خود را بالا ببرند.

  1. کوچینگ شغلی:

ما می‌دانیم که برای هر شغلی که داریم، دارای برخی چالش‌ها خواهیم بود، از جمله اینکه گاهی وقت‌ها نمی‌دانیم در قدم بعدی باید چه کاری انجام بدهیم و چه کاری درست و اصولی است؟ چه اقدامی نتیجه‌بخش و سودآور است. یا می‌خواهیم ریسک بزرگی را انجام بدهیم ولی نمی‌دانیم تا چه حد موفق خواهیم بود. از هرکسی راهنمایی می‌گیریم، از هر دهانی یک صدایی درمی‌آید، کسی نظرات تخصصی نمی‌دهد و تحلیل بیزینس را بلد نیست. همینجا کوچینگ به فریاد ما می‌رسد. کوچ به این دلیل که موارد زیادی مشابه موقعیت مارا دیده، رصد کرده و راهکارهای درستی را ارائه داده، آن راهکارها تست شده و موفق بوده‌اند، پس به نظر تصمیم عاقلانه‌ای است که به حرف یک کوچ باتجربه گوش بدهیم.

کوچینگ کسب وکار (بیزینس کوچینگ)

کوچینگ کسب وکار (بیزینس کوچینگ)

  1. کوچینگ کسب وکار (بیزینس کوچینگ)

کوچینگ کسب‌و‌کار، یکی از مهم‌ترین انواع کوچینگ است. داشتن کوچ در کسب‌و‌کار از واجبات است. وقتی شما یک بیزینس را به تازگی آغاز کرده‌اید، با تجربیات بسیار کم، با یک دنیای بزرگی از چالش‌ها و موانع، مواجه شدن با کمبود ایده جدید و… روبه‌‌رو خواهید شد. پس در این تاریکی که فقط می‌توانید تا یک قدمی جلوتر از خودتان را ببینید، یک نورافکن مثل کوچ به کمک شما می‌تابد.

کوچینگ داشتن در کسب‌و‌کار باعث می‌شود بهره‌وری و راندمان کاری بالا برود و نرخ اشتباهات و تکرار اشتباهات به کمترین حد خود برسد.

شما همراهان عزیز اگر به دنبال مشاور کسب‌وکار می‌گردید یا به دنبال راهی برای آشنایی بیشتر با خدمات بیزینس کوچینگ و مشاوره کسب‌‌و‌کار هستید می‌توانید با ورود به این قسمت‌ها اطلاعات لازم را در این زمینه کسب نمایید. ما در آکادمی مواساتی آماده پاسخگویی به هرگونه پرسش شما عزیزان هستیم.

  1. کوچینگ مهارت

در کدام بخش از زندگی و سن و سال هستید؟ درحال حاضر چه مهارت‌هایی دارید؟ آیا از این مهارت‌ها مطلع هستید؟ آیا توان شکوفا کردن مهارت هایتان را دارید؟ اگر سردرگم هستید، اگر نمی‌دانید باید چه‌کاری انجام دهید و چگونه از مهارت‌هایی که دارید استفاده کنید، کوچینگ را انتخاب کنید. هدف از کوچینگ مهارت، ارتقا مهارت‌های فردی و یک پیشرفت چشمگیر می‌باشد که حتی خود فرد هم تا امروز، نمی‌دانسته این توانایی‌ها و مهارت‌ها را دارد.

  1. کوچینگ ثروت

کوچینگ ثروت در تمامی موارد سرمایه‌گذاری، بهره برداری، سودآوری و در کل مسیر مناسب برای جذب ثروت و موفقیت یاری‌رسان است. کوچینگ ثروت با علمی که از بازار دارد، یک چشن‌انداز مناسب برای برنامه ریزی و هدف‌گذاری مناسب را به افراد نشان می‌دهد و کمک می‌کند تا بتوانند متناسب با سبک زندگی و شرایط و خط فکری افراد، یک مسیر درستی از سرمایه‌گذاری را انتخاب و در آن به رشد و پیشرفت برسند.

  1. کوچینگ زندگی (لایف کوچینگ)

کوچینگ زندگی به افراد کمک می‌کند تا بتواند مسیر درست زندگی خود را پیدا کنند و درمسیر رسالت خود قدم بردارند. لایف کوچینگ به این صورت است که کوچ به صورت فعال به شما گوش می‌دهد، شما را دعوت می‌کند که مسئولیت صفر تا صد زندگی شما را به عهده بگیرید. کوچ کاملا بی‌طرفانه به شما گوش می‌دهد و بازخورد سازنده به شما می‌دهد.

کوچینگ زندگی (لایف کوچینگ)

تاثیر کوچینگ زندگی (لایف کوچینگ)

لایف کوچینگ به افراد کمک می‌کند تا با ورود در زندگیشان به عنوان یک پشتیبان و راهنمای هوشمند و حرفه‌ای، میزان اشتباه و خطای افراد را کاهش دهد و همچنین نرخ پیشرفت و رشد آنها را نیز افزایش دهد. برای اطلاع بیشتر از این سبک کوچینگ می‌توانید مقاله لایف کوچینگ را مطالعه کنید.

  1. کوچینگ روابط

همه ما در زندگی دچار برخی کمبودها و اتفاقاتی که در کودکی باب میلمان نبوده می‌شویم. این اتفاق‌ها باعث می‌شود ما در روند روابطمان با دیگران، مثل روابط کاری، روابط عاطفی، دوستانه، خانوادگی و… دچار اختلال و مشکل شویم. همین امر سبب می‌شود آسیب‌های جدی‌تری بر ما وارد شود.کوچینگ روابط، راهکارهای کارساز و سازنده‌ای به شما می‌دهد و شما را برای برقراری روابط درست راهنمایی و آماده می‌کند.

  1. کوچینگ سلامتی

کوچ سلامت، تمامی مواردی که مربوط به سلامت جسمی یک فرد می‌باشد را دربر می‌گیرد. همه ما یک خود ایده‌آلی داریم که دلمان می‌خواهد تبدیل به آن شخصیت شویم. این خود ایده‌آل، شامل تناسب اندام، زیبایی، ورزش، رژیم، آرامش، ریکاوری و در کل تمام جنبه‌های سلامتی می‌شود.

کوچ سلامت به شما کمک می‌کند تا بتوانید عادت‌های نادرست خود را کنار بگذارید و در روتین یک زندگی سالم قرار بگیرید و بتوانید خود را ارتقا دهید.

  1. کوچینگ سلامت روان

یک کوچ، باید هم روانشناس باشد، هم روانکاو و هم تراپیست ولی نباید کار هیچ یک از این افراد را انجام بدهد. در واقع کوچ سلامت روان، باید برمبنای علمی که دارد بتواند بفهمد که ریشه مشکلات این فرد چیست و این فرد از کدام جهت در معرض آسیب است و چه چیزی باعث شده این فرد آسیب پذیر شود و با چالش مواجه شود. روند کاری کوچ سلامت روان قرار نیست مثل هیچ تراپیست و روانکاو و… باشد. کوچ تمام شخصیت شما را آنالیز می‌کند و به شما راهکارهایی را ارائه می‌دهد که بتوانید از زندگی‌ای که تا الان در آن بودید و نتیجه‌ای که مدنظرتان است را نگرفته اید را بگیرید.

  1. خود کوچینگ (سلف کوچینگ)

سلف کوچینگ ریشه در توسعه فردی و مدیریت زمان دارد. در واقع هدف کوچ این است که با ارائه راهکارهای مناسب، تغییرات رفتاری مناسبی در شما ایجاد کند تا بتوانید زندگی شخصی خود را بهبود ببخشید. در واقع تمرکز سلف کوچینگ بر روی این موضوع است که شما بتوانید استراتژی زندگی خود را تغییر بدهید و بتوانید در کنار رشد شخصیت و فردی، در اقدام و عمل کردن در رابطه با برنامه‌های ذهنی خود، به تکامل برسید و بتوانید اهداف و برنامه‌ریزی‌های شغلی، روابط و… را ارتقا بدهید.

اعتقادات ما از نگرش و اطلاعات ما نشات می‌گیرد. این عقاید نیز روند رفتاری ما را شکل می‌دهد. سلف کوچینگ شما را به یادگیری، پذیرش کمبودها و ایجاد تغییراتی که برای رشد شما حیاتی میباشد دعوت می‌کند.

 

جمع بندی

گاهی روتین زندگی برای ما خسته کننده می‌شود و هرچقدر سعی می‌کنیم، احساس می‌کنیم در حال تکرار مکررات هستیم. یا زمان‌هایی هست که احساس می‌کنیم در کارمان گره افتاده و هیچ کاری به درستی جلو نمی‌رود. در این شرایط دو راهکار وجود دارد، اینکه بخواهید این شرایط را تغییر دهید یا اینکه در همان حال بمانید و روند هرچه پیش آید خوش آید را دنبال کنید. در رابطه با مورد دوم، باید بدانید که تا زمانی که دلتان نخواهد شرایط تغییر کند و اوضاع بهتر شود، اتفاقی نمی‌افتد. اما وقتی بخواهید، در مسیر تغییر قرار خواهید گرفت. گاهی ممکن است شرایط سخت‌تر هم شود ولی نتیجه‌بخش است. حال اگر بخواهید این سختی‌ها را کمتر کنید و همچنین خودتان را در مسیر درست‌تری قرار بدهید،شناخت انواع کوچینگ راهکار مناسب و خوبی‌است.

توجه داشته باشید، تا زمانیکه به صورت قطعی تصمیم نگرفته‌اید که می‌خواهید تغییر و پیشرفت کنید، بهتر است اقدامی نکنید. مهم‌ترین قدم برای رشد و پیشرفت خروج از منطقه امن خود می‌باشد در این مسیر باید خود را برای شنیدن حقایق، انتقاد‌ها و پیشنهاد‌ها آماده کنید و به آنها عمل کنید. اگر حس می‌کنید که به دنبال تغییر هستید و می‌توانید به این موارد عمل کنید شک نکنید بهترین کسی که می‌تواند شما را چند قدم به جلو ببرد، طوریکه بسیار قابل اعتماد باشد، کوچ و کوچینگ است.

 

دیدگاهتان را بنویسید